Veerpootbrug
Om de statische wielgeometrie, bepaald bij het uitlijnen van de auto in stilstand, zoveel mogelijk te behouden bij dynamische belasting kunnen we veerpootbruggen monteren om de carrosserie te verstevigen en daarmee vervormingen van de carrosserie bij hoge belastingen te verminderen.
Doel van een veerpootbrug
Door het monteren van een veerpootbrug helpen we dus voorkomen dat de dynamische wielgeometrie teveel nadelig afwijkt van de ingesteld statische wielgeometrie bij het uitlijnen van de auto. Hierdoor zal de auto directer sturen en betrouwbaarder aanvoelen. Tevens wordt door het gebruik van een veerpootbrug de carrosserie op bepaalde punten verstevigd en wordt hierdoor onnodige vervorming tegen gegaan wat scheurvorming in de carrosserie of los scheurende puntlassen kan veroorzaken (metaalmoeheid).
Wanneer een veerpootbrug toepassen?
Bij een auto met een verlaagd sportonderstel zijn de krachten die door de carrosserie moeten worden opgevangen een stuk hoger dan bij het comfortabele standaard onderstel. Bij een auto voorzien van een schroefset is dit nog meer het geval. In deze gevalen is het raadzaam de carroserie te verstevigen door middel van een veerpootbrug.