Open filterkits

Standaard luchtfilters en luchtfilterbehuizingen laten over het algemeen minder lucht door dan motoren kunnen gebruiken. Dit hangt samen met de geluid- en uitlaatgasnormen. Vaak ligt het ook aan het feit dat er simpelweg niet genoeg ruimte is om een grotere luchtfilterbehuizing te plaatsen doordat het onder de motorkap steeds voller wordt. Voor vermogenswinst is de beste toepassing een filter dat 360°  rondom zijn lucht kan aanzuigen. Speciale luchtfilterbehuizingen of universele open luchtfilters vervangen het originele luchtfilterhuis en luchtfilter. Door de hogere luchtdoorlaat en de 360°  luchtstroom kan het motorvermogen met 3 tot 6% worden verbeterd. De motor reageert spontaner op het gaspedaal en zet de snellere vulling van de cilinders om in een hogere trekkracht. Ook hoor je de motor meer aanzuigen bij gebruik van een open filter, wat een mooi en sportief aanzuiggeluid tot resultaat heeft.

Hoger brandstofverbruik ?

Soms horen of lezen we op forums dat open luchtfilters een hoger brandstofverbruik geven, dit is echter niet waar.  De atmosferische motor heeft een bepaald slagvolume en daarmee een bepaalde vraag naar lucht, er gaat dus niet meer lucht langs de luchtmassameter dan dat er aangezogen wordt door de motor. De luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht die passeert en geeft dit door aan de computer die de hoeveelheid ingespoten brandstof berekent/bepaald. Is om een bepaalde snelheid te rijden het gaspedaal bij gebruik van een origineel papierfilter 100% ingedrukt, dan hoeft het bij gebruik van een openfilter slechts +/- 97% ingedrukt te worden om dezelfde snelheid te halen. Dit omdat het openfilter zoals boven beschreven meer en makkelijker zijn lucht doorlaat. Dit betekent dus dat bij exact dezelfde snelheid het gas minder ver hoeft worden ingetrapt (gasklep hoeft minder ver open) Er is dus een vaste hoeveelheid lucht/brandstof (energie) nodig om een bepaalde snelheid te halen. In praktijk trappen we het gaspedaal nog steeds 100% in waardoor ten opzichte van het papieren luchtfilter meer lucht langs de luchtmassameter stroomt en daardoor meer brandstof wordt ingespoten echter we krijgen hier dan ook meer vermogen voor terug ! samenvattend kunnen we zeggen dat bij dezelfde snelheid een sportfilter absoluut geen hoger brandstofverbruik heeft (eerder een lager verbruik door minder weerstand en daarmee een optimalere cilindervulling in korte tijd) en dat het brandstofverbruik slechts beïnvloed wordt door de rechter voet op het gaspedaal ! Ook willen we vaak bij stoplichten ons filter “laten horen”  door veel gas te geven, we verbruiken dan wel veel brandstof maar maken geen kilometers waardoor we weer een verkeerd beeld van het brandstofverbruik krijgen

Warme lucht

Lucht bezit een bepaalde hoeveelheid zuurstof die we nodig zijn voor een goede ontbranding. Om zoveel mogelijk vermogen uit een motor te halen zijn we zoveel mogelijk zuurstof in de verbrandingsruimte nodig. Het is een feit dat warme lucht meer volume (warmte zet uit) heeft dan koude lucht, omdat er meer koude lucht (en daarmee zuurstof) in de verbrandingskamer past dan warme lucht zal dit automatisch resulteren in een krachtiger verbranding en daarmee een hoger vermogen.  De vraag is echter hoe belangrijk is de temperatuur en zijn invloed op het vermogen? is het echt zo belangrijk als soms te lezen is op het internet? Sommige mensen willen ons doen geloven dat warme lucht desastreus voor het vermogen is en dat het vermogen voor “de helft” wegvalt als de lucht warm is, in dat geval zou de topsnelheid van hun auto’s in de winter 20-30km/h hoger moeten liggen als in de zomer (wat zeer zeker niet het geval zal zijn). Het is wel een feit dat de meeste moderne motoren zijn uitgerust met temperatuur sensoren die de inlaatlucht temperatuur meten en de meetwaarden doorgeven aan de computer, deze zal bij hogere temperaturen wat ingrijpen om motorschade te voorkomen. Rijdend boven de 30-40km/h zal het zeker geen problemen geven maar als je bijvoorbeeld een minuut met draaiende warme motor hebt stilgestaan voor de stoplichten en je gaat hierna accelereren dan kun je in dit geval bij warm weer merken dat de computer wat ingrijpt en je tijdelijk wat minder vermogen hebt. In dit geval is een koude luchtslang ook niet de oplossing omdat je stilstaat en er geen luchtstroom is.

Conclusie: Geef het luchtfilter een plek waar zo min mogelijk warme lucht langs stroomt (niet achter de radiateur of vlakbij het uitlaatspruitstuk) en maak een geleiding van de frisse lucht d.m.v. een hitteschild of koude luchtslang. Let op : de koude luchtslang is pas effectief als je hem een plek kunt geven waar hij vol in de rijwind “hapt” en daardoor een koude luchtstroom naar het filter kunt leiden. Dit is bij de meeste auto’s moeilijk te realiseren omdat alles vaak dicht en volgebouwd is. In dit geval kun je de luchtslang ook achterwege laten omdat de slang geen “gigantisch” verschil maakt